Polskie firmy planują duże zakupy. Ale z elektrykami poczekają

Dodano:
Monitoring flot
Monitoring flot Źródło: Materiały prasowe / Fot
Handel w sieci rośnie, zatem zwiększać się będzie liczebność flot dostawczaków w polskich firmach. Jeśli chodzi o przechodzenie na elektryczne auta dostawcze, to Polsce wciąż panuje sceptycyzm.

Firma Arval Mobility Observatory przygotowała raport „Barometr Flotowy 2024”. Wynika z niego, że w Polsce floty samochodów dostawczych w firmach będą ilościowo rosły i to dynamicznie. Zawdzięczać to będziemy powiększającemu się rynkowi e-commerce. Eksperci-autorzy badań i powstałego na ich podstawie raportu twierdzą, że choć elektryków we flotach dostawczaków będzie przybywać, to póki co firmy będą jednak wybierały pojazdy o tradycyjnym napędzie, z silnikami spalinowymi, w tym głównie wysokoprężnymi.

Jak czytamy w raporcie, aż 89 proc. polskich przedsiębiorstw przewiduje, że w ciągu najbliższych trzech lat całkowita liczba samochodów użytkowych w ich flotach wzrośnie lub pozostanie bez zmian. Z kolei 39 proc. firm w Polsce zamierza zwiększyć liczbę aut dostawczych. To znacznie powyżej średniej europejskiej, która wynosi 26 proc. 30 proc. firm wie już na pewno, że zwiększy liczebność swoich flot, a 39 proc. że zwiększy liczebność flot złożonych z aut dostawczych. Dwa kraje europejskie wyprzedzają Polskę, są to Grecja (floty dostawczaków zamierza zwiększyć 46 proc. firm) oraz Wielka Brytania (odpowiednio 40 proc.).

Polskie floty na tle europejskich
Polskie floty na tle europejskich

– Polskie firmy, aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów, będą coraz bardziej polegać na samodzielnie zarządzanych flotach pojazdów dostawczych i w nie inwestować. Z naszego badania wynika, że główną motywacją do rozbudowy flot jest obecnie rozwój firmy lub nowa gałąź działalności, która wymaga zwiększenia liczby pojazdów – mówi Rafał Tarnacki z Arval Service Lease Polska.

Elektryków nie będzie zbyt wiele

Jak zauważają autorzy raportu, w ostatnich latach przybyło we flotach pojazdów elektrycznych. To z powodu tworzenia Stref Czystego Transportu i chęci obniżania kosztów dostaw tzw. ostatniej mili. Przedsiębiorcy okazali się zadowoleni ze zmian. Blisko 60 proc. ankietowanych potwierdziło redukcję kosztów paliwa, a 25 proc. uznało, że zmniejszył się całkowity koszt posiadania (TCO).

Polskie floty na tle europejskich

Jednak wg „Barometru Flotowego” na razie silniki spalinowe wciąż będą dominować we flotach aut dostawczych. W tej chwili tylko jedynie 4 proc. polskich firm posiada użytkowe elektryki, a tylko 17 proc. firm w Polsce rozważa wykorzystywanie eLCV w ciągu najbliższych trzech lat. W Europie jest to znacznie większy odsetek, bo 27 proc.

Jeśli chodzi o bariery zniechęcające do przejścia na elektryki dostawcze, polscy przedsiębiorcy wskazali trzy elementy (patrz: grafika).

Źródło: Arval Mobility Observatory
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...